Miten käytännössä

Vatsa- ja suolisto-oireiden ollessa pahimmillaan kannattaa välttää tiukasti kaikkia FODMAP-yhdisteitä sisältäviä ruokia, jotta suoliston oireilu rauhoittuu. Noin 70% IBS:stä kärsivistä saa ruokavaliosta apua.


Ruokavalion kolme vaihetta:

1. Karsitaan kaikki suuret FODMAP-lähteet 4-6 viikon ajaksi

2. Laajennetaan ruokavaliota vähitellen ruokaryhmäaltistusten kautta

3. FODMAP-ruokavaliota noudatetaan mahdollisimman joustavasti

FODMAP-ruokavaliosta apua vatsavaivoihin

Erilaiset vatsavaivat koskettavat yllättävän monia suomalaisia. Ärtyvästä suolesta kärsii arviolta noin 10 % työikäisestä väestöstä. Omasta mielestään herkkävatsaisia on kuitenkin vielä huomattavasti enemmän. 
 

Mikä on ärtyvän suolen oireyhtymä?

Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) niin sanottu toiminnallinen suolistovaiva, jonka häiriintyneen toiminnan syytä ei tiedetä. Oireina voi olla vatsan turvottelu, ilmavaivat, vatsakivut, ripuli ja/tai ummetus, jotka voivat vaikeuttaa elämää huomattavasti.
 

Mikä on FODMAP?

FODMAP-hiilihydraatit ovat lyhytketjuisia, huonosti imeytyviä hiilihydraatteja, joita on erityisesti kasvikunnan tuotteissa. Nämä heikosti imeytyvät yhdisteet aiheuttavat herkkävatsaisille tai ärtyvästä suolesta kärsiville oireita. FODMAP-ruokavaliossa huonosti imeytyviä hiilihydraatteja vältetään niin, että oireet helpottuvat ja elämä tulee siedettävämmäksi. Hoidon kulmakivenä on itselle sopivan ruokavalion etsiminen.
 

Vältettävät ja sallitut ruuat

Jopa kolme neljästä herkkävatsaisesta löytää avun ruokavaliosta, jossa rajoitetaan FODMAP-yhdisteiden määrää. Mitä ruokia tulee sitten välttää? Jokainen ihminen on yksilö, joten se mikä toimii toisella, voi aiheuttaa toiselle oireita. Tärkeintä on löytää itselle sopiva ruokavalio, jossa ei kuitenkaan turhaan vältetä ruoka-aineita, jotka eivät aiheuta oireita.
 
FODMAP-ruokavaliossa vältettävien listalla on mm. palkokasvit, kaalit, sipuli ja osa hedelmistä. Viljoista vältettäviä ovat vehnä, ruis ja ohra sekä niistä valmistetut tuotteet.
 
Vaikka vehnä, ruis ja ohra olivat vältettävien listalla, kaura sopii kuitenkin FODMAP rajoitusta noudattavan ruokavalioon. Kaura on erinomainen kuidun ja pitkäkestoisen energian lähde, jolla on myös vatsan terveyttä edistäviä vaikutuksia. Se sisältää hyviä hiilihydraatteja, proteiinia, monia elintärkeitä vitamiineja sekä rautaa, magnesiumia ja sinkkiä. Puhdas kaura sopii myös keliakiaa sairastaville ja gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Kotimaiset Provena-tuotteet ovat valmistettu puhdas kaurasta. Katso lisää Provenan tuotteista.
 

FODMAP-RUOKAVALIO (yksinkertaistettu esimerkki)