Gluteeniton ruokavalio

Gluteenitonta ruokavaliota noudattava henkilö ei voi syödä vehnää, ohraa ja ruista eikä niitä sisältäviä elintarvikkeita. Kauran proteiini ei sisällä vehnän, rukiin tai ohran proteiinin tyyppistä gluteenia ja sopii siksi erittäin hyvin gluteenittomaan ruokavalioon. 

Kannattaako gluteenittomassa ruokavaliossa luopua kokonaan viljoista?

Viljavalmisteet muodostavat myös gluteenittoman ruokavalion perustan. Ravitsemussuositusten mukaan yli puolet nautitusta energiasta tulisi saada hiilihydraateista. Ilman viljatuotteita tätä tavoitetta on lähes mahdotonta saavuttaa. Myös päivittäinen 25–35 g kuidunsaantisuositus toteutuu vain, jos ruokavalio sisältää reilusti viljatuotteita. Riittävä kuidunsaanti onkin gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle usein haastavaa. Gluteeniton ruokavalio pysyy Provena-tuotteiden avulla monipuolisena ja maukkaana, kun voit huoletta nauttia maukkaista aamu- ja välipaloista sekä herkullisista leivonnaisista.

Miten puhdas kaura auttaa ruokavaliomuutoksessa?

Gluteenittomuuteen siirtyminen tuo mukanaan monia muutoksia ruokavalioon. Puhtaan kauran lisääminen gluteenittomaan ruokavalioon helpottaa ruokavalion noudattamista, koska näin dieettiin saadaan lisää vaihtelevuutta ja makua. Hyviä hiilihydraatteja sisältävä kaura on usein myös ainoa tuttu vilja gluteenittomien viljojen joukossa, jolloin se tuo mukanaan makumuistoihin liittyvää hyvää mieltä. Puhdaskauratuotteiden käyttö helpottaa ruoanvalmistusta kotona, sillä tuotteet maistuvat ja sopivat koko perheelle.

Miksi kauran kuitu on hyväksi?

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle soveltuvista viljoista runsaskuituisinta on kaura. Kaura on ihanteellista ravintoa, sillä siinä on sopivassa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja.

Puhtaasta kaurasta valmistetut Provena-tuotteet sisältävät paljon kuitua, mikä on vatsan hyvinvoinnin perusta. Kauran terveysvaikutukset perustuvat suurelta osin sen sisältämään liukoiseen kuituun, betaglukaaniin, jolla on todettu useita positiivisia vaikutuksia elimistössä.

Puhtaan kauran ohella gluteenittomia viljoja ovat riisi, hirssi, maissi ja tattari. Kauran koostumus on ylivoimainen muihin gluteenittomiin viljoihin verrattuna: siinä on eniten kuitua, proteiineja, rautaa, kalsiumia ja E-vitamiinia. Gluteenittomassa ruokavaliossa kuidun saanti jää usein liian alhaiseksi, jolloin puhdas kaura parantaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavan ravitsemusta tuoden siihen samalla myös makua.

Mistä tiedän, että saan tarpeeksi kuitua?

Kuidun saantisuositus on 25-35 grammaa päivässä. Määrä on sen verran suuri, että kannattaa sisällyttää kuituja joka ateriaan, myös välipalaan.

Viljatuotteissa kannattaa suosia runsaskuituisia täysjyväviljatuotteita, joista saa hitaasti imeytyviä eli hyviä hiilihydraatteja. Täysjyvävilja sisältää myös proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita. Kuitua on myös kasviksissa, hedelmissä, marjoissa, pähkinöissä ja siemenissä.

Kuitutestin voi tehdä esimerkiksi Keliakialiiton sivuilla, www.keliakialiitto.fi. Testi vaatii kirjautumista extranettiin.

PÄIVITTÄISEN KUITUMÄÄRÄN SAA KASAAN ESIMERKIKSI NÄIN:

Aamupala:
annos kaurapuuroa (Provena Jumbo Oats) – kuitua 4,4 g
1 dl marjoja – kuitua 2 g

Elovena Välipalakeksi VoimakauraVälipala:
Provena Välipalakeksi x 3 (Kaura & Siirappi) – kuitua 2,1 g

Lounas:
lohisalaatti – kuitua 2 g
pähkinöitä – kuitua 2 g

Välipala:
Provena Kaura-Kvinoa-Bataatti-sämpylä valitsemillasi täytteillä – kuitua 7,9 g

 

Päivällinen:
täysjyväpastaa – kuitua 4,2 g
erilaisia kasviksia tai palkokasveja – kuitua 2 g
lisäksi esimerkiksi broileria

Iltapala:
Provena Gluteeniton kauramysli – kuitua 4,5 g
lisäksi esimerkiksi jogurttia ja marjoja

= Kuitua 31,1 g

Miksi keliaakikon on noudatettava gluteenitonta ruokavaliota?

Keliakia on elinikäinen sairaus, jossa vehnän, rukiin ja ohran gluteeni vaurioittaa ohutsuolen limakalvoa. Suolinukan vaurioitumisen vuoksi ravintoaineiden imeytyminen häiriytyy. Keliakian tyypillisiä oireita ovat erilaiset vatsavaivat, väsymys ja anemia. Osa potilaista saattaa olla myös täysin oireettomia.

Keliakian ainoa hoito on elinikäinen ja tarkka gluteeniton ruokavalio. Keliakiaa sairastava ei voi siis käyttää lainkaan vehnää, ruista tai ohraa sisältäviä elintarvikkeita ja ruokia. Kun gluteeni jätetään pois ruokavaliosta, keliakian oireet poistuvat ja suolen limakalvo parantuu vähitellen. Ruokavaliota on kuitenkin noudatettava läpi koko elämän, sillä suolen limakalvo vaurioituu uudelleen pienestäkin gluteenimäärästä. Gluteenitonta ruokavaliota noudattamalla keliakia pysyy oireettomana eikä vähennä työ- tai toimintakykyä tai lisää sairastumisriskiä.

Lisätietoja keliakiasta saa Suomen Keliakialiitosta.